Overnattet under stjernehimmelen i februar

22 februar, 2024 av Hilde Haldorhamn

Med tung sekk på ryggen og litt dårlig smurte ski, satte tre speidere og to ledere i vei til overnattingstur på Risdalsåsen.

Fra Haddelandsdammen til Risdalsbu er det ca 3 kilometer å  gå. Først på ski og deretter 400 meter til fots i dyp snø for å komme frem til hytta, som ligger med utsikt over Vestbygda og Sande. Denne turen to nesten tre timer.

Da vi endelig nådde frem til hytta, var det bare å tenne opp bålet på bålplassen og få i seg litt mat og varm drikke. Når maten var fortært satte speiderne i gang med å grave seg soveplasser. Planen var å ligge ute under en tarp, men her hadde de tre speiderne andre planer.  Det ble tre fine soveplasser, helt uten tak.

Når middagen litt senere var fortært var det på tide å lage litt dessert. Hjemmelaget softis fra pose. Selv om det var flere som var litt kalde, smakte det godt med softis som de hadde laget selv.

Timene gikk og speiderne koste seg med å huske, titte på stjernene, grave og varme seg ved bålet frem til kl. 2100, da fant de ut at de ville legge seg. Det ble fort stille, og alle bortsett fra en leder sovnet ute.

Etter en time våknet en av speiderne og måtte trekke inn på hytta. Soveposen var ikke beregnet for å ligge ute om vinteren. Men en time ute, er bedre enn ingen.

Søndag kom og med den kom det snø som lavet ned. Det gikk for når leiren skulle pakkes ned og alle var klare til avreise rett før klokka var ni. Speiderne delte seg i to og gikk to forskjellige ruter hjem. Gutta tok turen tilbake til Haddelandsdammen, mens jentene gikk ned til Gjerpenkollen, hvor de ble hentet.

Alle var enige om at det hadde vært en fin tur.